Tuesday, July 25, 2006

!شهر من

...خسته ام.. از این شهر خسته ام
از نگاه هرز مردای این شهر حالم به هم میخوره... اینجا دیگه هیچی نمونده.. هیچی سر جای خودش نیست... همه چی به هم ریخته
تو این چند وقت بیشتر تو خیابون به رفتارای مردم دقیق میشم... قبلا اگه تو خیابون یکی بهم چیزی میگفت بی تفاوت میگذشتم و چیزی نمیگفتم.. اما امروز ،" روزگار غریبی است نازنین" .. تو این شهر هر کسی به خودش اجازه میده بهت هزار تا متلک بگه و تو هیچی نمی تونی بگی
...تو این شهر اگه بدزدنت.. مقصر تویی
...اگه بهت تجاوز بشه، مقصر تویی
...اگه جلو یه مرد وایسی و به خاطر حرفی که بهت زده، بزنی تو دهنش مقصر تویی
...اگه کیفتو بزنند مقصر تویی
...اصلا همیشه مقصر ماییم، چون زنیم
...مقصر ماییم، اگه لباس پوشیدنمون درست باشه، کیفمونو نمی زنند، بهمون تجاوز نمیشه، بهمون متلک نمیگن
وای خدا چقدر از رفتن به خیابونایی که از هر 10 نفری که از کنارت رد میشن، 9 نفر فقط نگاهشون به تو مثل یه جنسه، که اگه خوششون بیاد یه جوری تحقیرت میکنن و اگه بدشون بیاد یه جوردیگه ، متنفرم
نمیدونم تو این شهر چند نفر مثل من این احساسو دارن.. نمی دونم چند نفر مثل من از نگاه هیز جامعه عذاب میکشن
چند وقت پیش وقتی احضار شدم و رفتم اطلاعات در جواب بازجوم که ازم مرتب سوالای مختلف میپرسید.. گفتم : مشکل جامعه ما تو یه تجمع غیر قانونی خلاصه نمیشه آقا، این جامعه بیماره.. وقتی همه چی بهم می ریزه وقتی همه ی ساختارها بهم میریزن، منی که فکرم هم مثل یه زن سنتی واپس گرا نیست.. منی که ادعا میکنم مدرنم و خیلی از ارزشهایی که شما واسه یه زن خوب قائلید، واسم ارزش نیست.. من که اعتقاد دارم من به عنوان زن، نباید وقتی تو خیابون راه میرم سرم رو پایین بندازم تا همه مردم بگن به به چقدر نجیبه
اینقدر تو این جامعه همه چی بهم ریخته که منم ترجیح میدم وقتی دارم از خیابون رد میشم، نگاهم به زمین باشه تا نکنه چشمم بیفته تو چشمه هرز یه مرد که هر چی دلش خواست بهم بگه و بدتر اینکه از کنارم رد بشه و واسم قیمت تعیین کنه..!! واسه مردای شهر من همه زنها به یه چشم دیده میشن، صحبت از قوانین ضد زن و مردسالاری حقوقی نیست.. صحبت از جامعه است،، جامعه ای که مرداش طوری بزرگ شدن، طوری رشد کردن که به خودشون اجازه ی هر تحقیری رو میدن، چون جنس برترند.. چون حق همیشه با اونهاست
"دیگه اینجا اون شهری نیست که من دوستش داشتم و "مردمی که بیش از این آنها را بارها ستوده بودم
...تهران پر شده از دود و آلودگی صوتی و
ازماشینهایی که وقتی از کنارت رد میشن، صدای بوقشون کلافه ات میکنه و نگاه میکنن ببینن چی کاره ای،.. بدم میآد
...از نگاه کثیف مردایی که تو خیابون فقط چشمشون اندامتو برانداز میکنه، بدم میآد
...از این شهر و آدماش بدم میاد
...از مردای این شهربدم میاد

11 Comments:

At 5:21 PM, July 26, 2006, Anonymous Anonymous said...

سلام .. این اولین باره که وبت رو می خونم شیوا خانوم.... برای اینکه این مطلب رو بتونی کامل بفهمی باید اول یک دوره انسان شناسی بگذرونی، اون هم شاخه مردشناسی(می دونم فمینیستی و الان میگی ما زن و مرد نداریم و هممون انسانیم!!!) بعد از اون تحقیقات می فهمی که قویترین جوهر حرکتی هر مرد قوای جنسیشه!!! پس اصلاً تعجبی نداره که اون نگاه ها رو نمی فهمی!!برای اینکه بفهمی این تو همه انسانهاست، ارجاعت میدم به فیلم Eyes Wide Shut تو اونجا تام کروز به نیکول کیدمن میگه هر مردی که تو رو میبینه اولین فکری که به ذهنش میزنه اینه که تو رو ...این نشون میده که این مال همه جای دنیاست. اونجاهایی هم که تو خارج به روی خودشون نمیارن، اگه با یه دستگاه حقیقت یاب بررسی کنی، می بینی که اون ها هم این فکر تو ذهنشون اومده ولی اینقدر ورزیده شده اند که اصلاً اون رو بروز نمیدن. تنها چیزی که می تونه جلوی این نگاه رو بگیره و انسان رو تربیت کنه، نگاه دینیه عمیقه(نه این نمازی که آدم های دوروبرت میخونن!! نمازی که اگه بخونی دیگه نمیتونی به نامحرم اونطور نگاه کنی، چون محبوبت که خدای توست از اون نگاه می رنجه) اگه خواستی به دنیا و اطرافت اینجوری نگاه کردن رو بیشتر بدونی بهم خبر بده. یا حق

 
At 12:45 AM, July 29, 2006, Anonymous Anonymous said...

ok!let me count!as you say you hate me to vause I am a man.so with you I can say that I know about 28 people who hate me!i am happy.

 
At 11:44 AM, July 29, 2006, Anonymous Anonymous said...

درود بر شيواي عزيز
مدتي پيش بهت گفتم اين سرورهاي ايراني خودشون مسدود خواهند كرد اي كاش زودتر اقدام مي كردي و توي بلاگر به نوشتن وبلاگت ادامه ميدادي
بازم خوشحالم كه وبلاگت پابرجاست و هنوز داري مي نويسي
تا درودي دگر بدرود

 
At 11:48 AM, July 29, 2006, Anonymous Anonymous said...

با درود متاسفانه وبلاگ مسدودتان در بلاگفا هم حال منو به هم زد از دست این همه بی عدالتی این همه تجاوز به حقوق مردم . منم بدم میاد از این همه آدم هزار چهره منم بدم میاد.موفق و پیروز باشید

 
At 12:56 PM, July 29, 2006, Anonymous Anonymous said...

سلام خانوم
زیبا به واقعیتی اشاره کردی که منی که مردم از اون خجالت می کشم

به منم سر بزن http://mehrpooyan.blogfa.com

 
At 4:58 AM, July 30, 2006, Anonymous Anonymous said...

درود

 
At 11:58 PM, August 01, 2006, Anonymous Anonymous said...

شهر؟
کدوم شهر؟ بم که دفن شد. دیگه شهری نمونده.

 
At 6:35 PM, August 02, 2006, Anonymous Anonymous said...

حرفاتو قبول دارم ...دلت پره...حق داری...ولی فقط می گم از مردا متنفر نباش...از کسایی متنفر باش که این جو رو به وجود آوردند ....تو این افتضاح مهره های شطرنج بی تقصیرن ...مقصر شطرنج بازه ...

 
At 5:49 AM, September 11, 2006, Anonymous Anonymous said...

سلام شیوا خانوم من اولین باره که اومدم وبلاگتونو ببینم
مشکل این نیست که به مرد یا به خانوم برگرده( همونطور که بعضی ها در نظرهاشون برای شما نوشتن) نه مشکل تو ریشه خود سازی هر انسانه چه مرد و چه زن چون بالاخره من معتقدم که هیچ فرقی بین این دو جنس وجود نداره اگه وجود داشت که خدااسم هر دوجنس رو انسان نمی ذاشت
امیدوارم بیشتر بتونیم در این مورد با هم صحبت کنیم
چیزی که انسان بون اختیار بدست می اورد نه مایه نکوهش است نه مایه تفاخر_میلان کوندرا
دانشجوی علوم ارتباطات _روزنامه نگاری

 
At 5:52 AM, September 11, 2006, Anonymous Anonymous said...

چیزی که انسان بدون اختیار بدست می آورد نه مایه نکوهش است و نه مایه تفاخر

 
At 6:58 PM, September 23, 2007, Anonymous Anonymous said...

http://azhanskurd.blogfa.com/

 

Post a Comment

<< Home